Egyre “divatosabb” kifejezés, de sokan félreértik, vagy nem jól értelmezik a fogalmat. Mitől közösségi? Miért jó ez a termelőnek? Miért jó a vásárlónak?
Összefoglaltuk a lényeget!
A közösségi mezőgazdálkodás a gazdák és a fogyasztók közvetlen kapcsolatán alapul. Attól lesz tehát közösségi, hogy a gazdaság fenntartásában tulajdonképpen szerepe van a fogyasztónak is azáltal, hogy elköteleződik az adott termelő/termelőcsoport mellett. Általában ezt szerződésben is rögzítik: tehát a termelő vállalja, hogy minden héten előállítja az xy értékű csomagot/dobozt, a vásárló pedig vállalja, hogy azt mindig át is veszi, kifizeti. (Van, ahol előre kell bizonyos időszakot kifizetni.)
Miért jó ez a gazdának?
- Jobb és ismert ár (tervezhető bevétel) a termékekért
- Magasabb pénzügyi biztonság
- Kevesebb felesleg (valós szükségletek szerint termeszthet)
- Kevesebb költséggel és minimális kockázattal járó értékesítés
Miért jó a vásárlónak?
- Jó minőségű, ismert eredetű, friss termékek
- Közelben előállított terméket, helyi vállalkozást támogat
- Helyi fajták felfedezése
- Idény zöldség-gyümölcshöz jutás, akkor, amikor az a legfinomabb
- Függetlenedés a kereskedelmi láncoktól